دستورات و مراقبت‌های بعد از عمل لیپوماتیک

بهترین روش کاشت کدام است؟
بهمن ۲۹, ۱۳۹۶
دستورات و مراقبت‌های قبل از عمل لیپوماتیک
آبان ۱, ۱۳۹۷

به این نوشته امتیاز دهید

دستورات و مراقبت‌های بعد از عمل لیپوماتیک

لیپوماتیک یک روش جدید است که به طور قابل توجهی باعث کاهش عوارض و مشکلات درمان های قبلی پیکرتراشی مانند لیپولیز، لیپوساکشن و … می‌شود. این روش بسیار سریعتر از سایر روش‌های لیپوساکشن معمول یا لیزر و همچنین ایمن‌تر است. مهم است که به دستورات قبل و بعد از عمل پزشک توجه داشته باشید و هر سوالی که ممکن است داشته باشید بپرسید.
(برای اطلاع از دستورات قبل از عمل لیپوماتیک و دستورات بعد از عمل لیپوماتیک به مطالب مرتبط رجوع فرمایید) .
این می‌تواند به شما اطمینان دهد که به درستی بهبود می‌یابید و خطر عوارض شما را به حداقل می‌رساند. شما ممکن است بخواهید از پزشک خود سوالاتی در مورد بهبودی در آخرین جلسه ملاقات قبل از انجام روش لیپوماتیک بپرسید تا همه چیز را بفهمید. اطمینان حاصل کنید که هر کسی شما را برای جراحی همراهی می‌کند نیز به دستورالعمل‌های پزشک توجه کند، زیرا شما از جراحی کسل هستید و برای توجه دقیق به طور کامل هوشیار نمی‌باشید. با دادن شانس بهبودی به درستی به خودتان، شما می‌توانید از نتایج این روش لذت ببرید.
زمان بهبود پس از عمل به روش لیپوماتیک حداقل است. از آنجا که بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود، شما می‌توانید به محض این که عمل پایان یافت، به خانه بازگردید. و می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را فقط چند روز پس از انجام لیپوماتیک از سر بگیرید. به مدت ۲ تا ۴ هفته گن می‌پوشید.

اقدامات زیر در موارد مطرح شده بعد از انجام لیپوماتیک لازم است.

۱- رژیم غذایی

اگر تخلیه چربی با بی حس کننده موضعی انجام شده است، بیمار می تواند فورأ به رژیم غذایی معمول خود باز گردد. به مقدار کافی آب، آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی برای جلوگیری از اتلاف آب بدن بنوشد. از خوردن نوشیدنی های الکلی به مدت ۴۸ ساعت قبل و بعد از جراحی اجتناب شود.

۲- فعالیت فیزیکی

استراحت مطلق برای چند ساعت اول بعد از جراحی پیشنهاد می شود. تا ۱۸ ساعت رانندگی نکنید. در روز یا عصر تخلیه چربی، پیاده روی کوتاهی اگر تمایل داشته باشد، می تواند انجام دهد. در صورت شلی اولیه زیاد پوست در ناحیه شکم تا ۳ الی ۵ روز بیمار را از نشستن ۹۰ درجه باید منع کرد زیرا پوست شل شده چین خورده و مایعات در بین سپتوم های آن محبوس شده و به همراه سرومای تشکیل شده سبب سفتی پوست زیر شکم می شود. این مشکلی است که خیلی از پزشکان پس از تخلیه چربی با آن مواجه می شوند و دنبال راه حلی برای آن می گردند. برای جلوگیری از این امر به بیمار توصیه می شود که در این مدت بیشتر دراز کشیده، راه برود یا برای نشستن لم دهد.

۳- پوشیدن گن های ویژه تخلیه چربی

برای ترغیب درناژ مایعات از محل های برش و جلوگیری از تورم پس از تخلیه چربی (لیپوماتیک) می بایست گن های ویژه ای را که قبلأ هم در این مطلب به آنها اشاره شده متناسب با سایز بیمار تجویز نمود تا بلافاصله پس از پانسمان شدن بر تن وی پوشیده شود. با آغاز روز بعد از جراحی بیمار می تواند گن را فقط روزانه برای رفتن به حمام بیرون آورده، گن را شسته و پس از خشک شدن مجددأ بپوشد و پوشیدن مداوم گن را باید تا ۲۴ ساعت بعد از اینکه درناژ مایعات کاملأ متوقف شد، ادامه دهد. پوشیدن گن پس از درمان با لیپوماتیک فقط به مدت ۲ تا ۴ هفته توصیه می گردد و پس از آن اجازه داده می شود تا پوست فشرده نشده و به طور عرضی شروع به کشیده شدن نماید.

۴- ضعف و سرگیجه

بیماران ممکن است احساس سرگیجه مختصری را در صبح روز بعد از تخلیه چربی، تجربه نمایند که معمولأ به هنگام در آوردن لباس ها و یا تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده رخ می دهد. در این حالت بیمار باید سریعأ در حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرد.

۵- از حال رفتن بعد از ادرار کردن

بیماری که تخلیه چربی انجام داده است باید بعد از ادرار کردن در ۲۴ ساعت اول پس از عمل به آرامی بایستد. به منظور اجتناب از آسیب دیدگی جدی ناشی از افتادن، اگر سرگیجه اتفاق افتاد، بیمار باید نشسته یا روی زمین دراز بکشد.

۶- مدیریت درناژ بعد از عمل

فرد باید انتظار خروج مقدار زیادی خونابه و ماده بی حسی را از محل های برش در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بعد از تخلیه پربی داشته باشد. در کل، هر چه درناژ و مایعات بیشتر باشد، کبودی و تورم کمتری رخ می دهد. در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول توصیه می شود علاوه بر پانسمان از پدهای بسیار جاذب بر روی نواحی درملن شده و زیر گن استفاده شود. بعد از اینکه بیشتر درناژ متوقف شد، بیماران فقط نیاز به قرار دادن پدهای جاذب بر روی برش هایی دارند که مایع از آنها تخلیه می شود.

۷- مراقبت از زخم و حمام کردن

بیمار بایدسوراخهای کوچک را تمیز نگه دارد. پس از ۴۸ ساعت اول یک یا دو بار در روز حمام کردن توصیه می شود. پس از شستن دست ها ابتدا باید پوست محل تخلیه چربی را مقداری ماساژ داده تا به درناژ کمک شود سپس سوراخهای کوچک را به آرامی با آب و صابون شسته و بعد با حوله تمیزی خشک کرد. محل برش را دوباره پانسمان کرده و از پد های جاذب جدید استفاده شود. هنگامی که به مدت ۲۴ ساعت از محل برش تخلیه نشود، دیگر نیازی به پانسمان کردن و استفاده از پد نیست.

۸- ماساژ بعد از عمل

۲۴ ساعت بعد از عمل بیمار به محل کلینیک جهت دریافت ماساژهای بعد از عمل مراجعه می‌نماید. این ماساژ توسط فرد متخصص برای تخلیه مایعات تزریق شده حین عمل و خون آبه های ناشی از شکستن و تخلیه چربی ضروری است و در سه یا چهار روز بعد از عمل باید تکرار شود. این ماساژ به صاف شدن پوست ناحیه مورد نظر نیز کمک شایانی می‌کند، از این رو ماساژ بعد از عمل از الزامات عمل های تخلیه چربی می‌باشد.

۹- تجویز آنتی بیوتیک *

آنتی بیوتیک هایی برای پوشش باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به مدت یک هفته تجویز می شود. به بیمار توصیه می شود که اگر نشانه ای از عفونت مانند تب، ترشحات بودار یا قرمزی کانونی، تورم یا درد در ناحیه درمان شده دید، با پزشک تماس بگیرید.

۱۰- نبایدها

نباید از آیس پک یا پدهای گرمایی برای پوست ناحیه درمان شده استفاده شود. نیازی به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده ید دار مثل بتادین بر روی محل های برش نیست زیرا مکان های بریدگی بدون این محلول ها سریع و بهتر بهبود می یابند. در آب حمام، جکوزی، استخر یا دریا حداقل تا ۷ روز بعد از درمان برای کاهش خطر عفونت نباید شنا کرد.

۱۱- حالت تهوع

تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبی هستند که ممکن است برای یک هفته یا بیشتر بعد از تخلیه چربی اتفاق افتد. تأخیر یا تسریع قاعدگی ماهانه عارضه جانبی هر عملی می تواند باشد.

۱۲- بی نظمی های قاعدگی

بالا رفتن دما در طول ۴۸ ساعت اول پس از عمل، نتیجه طبیعی واکنش بدن به ترومای ناشی از تخلیه چربی است. و ممکن است بلافاصله بعد از عمل در سیکل طبیعی بدن اختلالاتی بوجود بیاید که کاملا طبیعی است و مشکلی ندارد.

۱۳- تورم و التهاب

تورم، التهاب و زخم شدن از عوارض شایع تخلیه چربی هستند. برای کاهش ورم و التهاب می توان دو عدد تیلنول هر ۴ ساعت تجویز نمود. احساس ناراحتی و زخم زیر پوست تا روز دوم از تخلیه چربی ممکن است بیشتر شود و سپس روزانه بهبود می یابد.

۱۴- اجتناب از مصرف آسپرین و ایبوپروفن

به مدت سه روز بعد از تخلیه چربی، استفاده از آسپرین، ایبوپروفن یا (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند بومزین، آناسین یا نوپرین ممنون است. می توانند خونریزی را با آسیب به ساختار پلاکتها افزایش دهند.همچنین پاسخ ایمنی به عفونت را با آسیب به ساختار گلبول های سفید خون پائین می آورند.

۱۵- کبود شدگی

کبود شدگی به دنبال تخلیه چربی با لیپوماتیک کمتر از سایر روش های تخلیه چربی است. اگر چه، هر چه حجم چربی تخلیه شده بیشتر باشد، ریسک کبود شدگی، بیشتر خواهد بود. احتمال و میزان کبودی از فردی به فرد دیگر متغیر است.

۱۶- درد و تورم

درد و تورم به دلیل واکنش التهابی به ترومای ناشی از تخلیه چربی ممکن است اتفاق افتد و ۵ تا ۱۰ روز بعد از درمان افزایش یابد. هر چه روش انجام درمان کم تهاجمی باشد درد و تورم پس از آن بیشتر خواهد بود.

۱۷- خارش

خارش نواحی درمان شده، چند روز بعد از تخلیه چربی ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند عادی بهبود اتفاق افتد. برای بهبود این حالت می توان از تجویز داروهای ضد خارش استفاده کرد.

دیدگاه بگذارید